RABAT: 2 billeder 15% - 3 billeder 20% - 4+ billeder 25%
TILBUD: 15% på ALLE Fotoplakater & 10% på ALLE Kunstplakater

Polestar elbil der oplader ved en Tesla Supercharger i Illertissen, Tyskland
Tilbage til blog

Vi har fundet vores elbil ladestrategi - Det gælder om at komme hyggeligt frem!l

Måske har du allerede været på langtur i elbil og oplevet, at det der med opladning undervejs, til tider, kan være en smule stressfuldt. Eller måske står du på tærsklen til dit første eventyr og tænker, at det hele virker lidt uoverskueligt. Skal du lade dér, dér – eller dér, hvor kaffen er bedst? Bare rolig – du er ikke alene. Her får du et overblik over de mest populære ladestrategier, så du kan finde den, der passer til dit temperament.

På den ene side har vi de eventyrlystne: dem, der kører afsted uden en plan, som om de lever livet på kanten - eller i hvert fald på kanten af batteriets rækkevidde. På den anden side finder vi de systematiske, som slavisk følger en ladeapp, der har regnet hver eneste kilometer og ladestation ud med kirurgisk præcision. Begge metoder har sine fordele, men helt ærligt – vi er ikke fan af nogen af dem.

Efter flere ture i vores Polestar 2 – hvoraf en stor del er brugt på at holde ved ladestandere i Europa og stirre længselsfuldt på batteriindikatoren – har vi fundet frem til vores foretrukne metode. Og sjovt nok er det den samme, som vi startede med, da vi var grønne elbilrookies. Men når det kommer til ladeplanlægning, er der én ting, du skal huske på – alt ændrer sig hele tiden. Nye apps, nye ladestationer og nye priser popper hele tiden op.

Er du ny i elbilverdenen og skal ud på din første langtur, kan du finde inspiration i vores egen første langtur i elbil.

Der er strøm nok til alle

Vi er heldigvis kommet så langt, at der nu er flere ladestationer i Europa, end der er undskyldninger for ikke bare at tage afsted. Så drop bekymringerne – eventyret venter!

Dog er der, i takt med at mulighederne for opladning øges, opstået et nyt dilemma! Med så mange forskellige muligheder og udbydere, der lover strøm til din bil, kan du let komme på overarbejde. Har du ikke gjort dit hjemmearbejde kommer du let til at betale for meget for din strøm.

Apps er din nye bedste ven

Der findes helt sikkert mange måder, du kan planlægge dine opladninger af elbilen på, men fælles for langt de fleste er, at de involverer en eller flere apps. Dels fordi de fleste elbiler, hvis ikke alle, har en app i form af navigation, der på en eller anden måde kan hjælpe, og dels fordi der trods alt ikke er så mange opladningsstationer endnu, at vi bare kan køre og holde ind, når der mangler strøm.

Ud over elbilernes indbyggede navigation er der to andre apps, der har lagt sig i spidsen i forhold til brugervenlighed og funktioner: A Better Routeplanner (kaldet ABRP) og ChargeFinder.

ABRP er et decideret navigationsprogram, hvor du plotter afgangssted og ankomststed ind, hvorefter din rute beregnes med indlagte ladestop, mens ChargeFinder er en app, der viser dine muligheder for opladning langs din rute. Begge har deres berettigelse – synes vi.

ABRP arbejder stenhårdt på at blive elbilejernes eneste nødvendige navigationsapp og udvikler derfor hele tiden nye funktioner og tilpasser sig specielt til flere og flere biler. Det er også en ret avanceret app, der i betalingsversionen kan tale sammen med og tilpasse sig din bils elektronik, så der er styr på tilbageværende strøm og afstand, beregnet ud fra vind- og vejrforhold.

Alt sammen super smart, men da vi kører Polestar, som har udviklet et specielt Google Maps, der har helt styr på bilens data, har vi ikke brug for alle ABRP's betalingsfunktioner.

Selvfølgelig tager det længere tid med elbil – men det kan også være hyggeligt

Der er jo ingen grund til at forsøge at foregøgle, at det ikke tager længere tid at køre til Italien, når man skal ind og lade et antal gange, alt efter hvor langt ens bil kan køre på en opladning. Til gengæld er det utroligt afslappende at køre i elbil.

Og lad os bare afsløre: Vi elsker bare at køre i elbil, og vi holdt ret hurtigt op med at sammenligne en biltur i en dieselbil, der kan tilbagelægge 1.000 km mellem hvert stop, med vores ture i elbil. Elbilen er en ny transportform, som vi prøver at finde ud af, hvordan bedst kan tilpasses til vores temperament, og hvordan vi kan ændre tankegang i forhold til den nye transportform.

Polestar 2 under opladning på Tesla i Landquart, Schweitz

I Landquart i Schweitz er der både Five Guys, Starbucks og et kæmpe tøjoutlet. For os et must at lade her, inden turen går op over San Bernadino.

 

På vores første tur til Italien havde vi gjort et grundigt forarbejde, idet vi på det tidspunkt hverken vidste, hvor let det ville være at finde opladere, eller kendte til de apps, der kunne hjælpe os på vej. Og ville vi blive ramt af rækkeviddeangst, som vi havde hørt så meget om?

Den afslappede lademetode

Disclaimer: Tesla-opladere bliver herefter nævnt en del, men det foregik, før vi kendte den nye situation i USA, som desværre gør, at vi nok skal til at tænke i alternativer.

Vi var kommet frem til, at et Tesla-abonnement på det tidspunkt var det billigste bud på en fast ladeudbyder rundt i Europa, og derefter var metoden simpel. Vi plottede ruten ind i ABRP og satte Tesla som eneste ladeudbyder, hvorefter vi fik en rute med 10 stop på diverse Tesla Superchargers.

Ladestoppene plottede vi så ind i bilens Google Maps-system, efterhånden som vi nåede frem, og på den måde hoppede vi fra ladestander til ladestander, mens vi sugede til os af de nye oplevelser. Vi følte os jo nærmest som opdagelsesrejsende.

Fordelen ved at have stoppene i bilens eget navigationssystem er, at vi hele tiden kan følge med i, hvor meget strøm vi har tilbage, når vi ankommer til næste stop. Det giver en dejlig ro i maven. Og systemet sørger så også for, at batteriet er forvarmet og dermed lader hurtigere.

Det der forvamnings noget fungerer forskelligt fra bil bil. I Polestar er det navigationen, der styrer det, og derfor er det nødvendigt at plotte ladestanderen, der skal benyttes, ind i navigationen. På andre foregår det vidst lidt mere med håndkraft.

Polestar elbil der står til opladning på Tesla Supercharger i Imperia, Italien

Opladning i Imperia lige ved havnen med pizzeriaer og cafeer. Her kan opladning af bilen i den grad kombineres med opladning af egne batterier.

 

Til gengæld hyggede vi os og svinede med tiden, hver gang vi stoppede. ABRP angiver flittigt, hvor mange procent strøm der skal på for at nå til næste stop, men som de rookies vi var, ladede vi hver gang en del mere end det anbefalede – vi var jo nye i faget. Og det er jo vel at mærke de sidste procent strøm, der tager længst tid at lade!

Den lidt mindre afslappede lademetode: Når du vil optimere dine ladestop

På vores første udtur til Italien havde jeg luret, at vi reelt kørte en del længere på strømmen, end ABRP regnede med, og derfor ankom vi ofte til den næste ladestander med omkring 25 % strøm på batteriet.

Så på tilbagevejen sad jeg med ABRP, der lavede en rute med opladninger, og ChargeFinder, der viser ladestandere langs din rute, for at regne ud, om jeg kunne nå en ladestation længere fremme og dermed spare et eller andet – som jeg reelt ikke ved, hvad var.

Det gik meget godt et par gange, indtil jeg blev overmodig og måtte ind og sjatlade i Italien, hvor jeg ikke vidste, om jeg kunne få lov til at tanke – hvilket jeg heldigvis kunne, men til italienske priser, som er høje på ladestrøm. Sjatladning er der intet forgjort i, men for os blev det pludseligt en stressende faktor, der tog noget af den rolige rejseoplevelse, vi godt kan lide.

Den meget lidt afslappede facon: Når elbilen bestemmer din opladning

På vores sidste tur til Italien her i december og januar tænkte vi, at vi ville prøve "the Polestar/Google way", hvor man plotter bestemmelsesstedet ind, hvorefter Google klarer resten – dog uden at du må få så meget som en flig af information om rutens stop på forhånd.

Tanken er vist, at du ikke skal tænke over planlægning, men blot overlade din rejse til computeren og så gøre, hvad der bliver sagt. Du får ruten til den næste ladestander, men du får ikke at vide, hvor længe du skal lade, før du er ved ladestanderen. I med ledningen og så bare vente på signal til, at nu er det tid at køre igen, hvorefter man får ruten til næste ladestander.

Tilbage til rødderne: Vores erfaringer med den bedste ladestrategi til elbilen

Så da vi kørte hjem fra Italien her i januar, vendte vi tilbage til vores rødder og den måde, vi havde kørt vores allerførste tur på. Vi lod ABRP udregne en rute med ladestop, som vi så plottede ind i bilens navigation efterhånden som vi kom frem. Med styr på strømmen og styr på vores stop – og ikke mindst med en meget mere afslappet fornemmelse.

På den måde kan vi også meget bedre nå at glæde os til næste stop, fordi både ABRP og ChargeFinder begge har detaljerede beskrivelser af spise- og indkøbsmuligheder ved hver ladestation. Det har Google navigation ikke - i hvert tilfælde ikke i Polestar.

Opladning af elbil på en parkeringsplads i Alessandria i Italien

Vi laver ofte et stop ved Mercato i Alessandria. Espressi, dolci og proviantering, mens bilen lader op. Og her er altid plads.

 

Og så er der altså lige den bonus, at når vi nu står ud og bevæger os i den halve time, det tager at lade, så er vi helt anderledes friske i hoved og krop, når vi kommer frem. Og dermed kan vi kører i mange flere timer.

Så med det i mente er næste forsøg at starte ekstremt tidligt. Det kan være kl. 3 om morgenen og så se om ikke vi kan holde til at køre til kl 19 - så tror jeg vi er nået godt ned igennem Tyskland og godt på vej til Italien.

Tid er en sjov størrelse, og på en eller anden måde er hovedet programmeret til at gerne ville hurtigt frem. Men nu har vi omprogrammeret og vil hellere komme hyggeligt frem, og om vi bruger 21 timer eller 27 timer er, i det store perspektiv, ikke så vigtigt.

 

Måske er du også interesseret i at læse:

"København - Italien, vores første langtur i Europa i elbil"

Tilbage til blog
Jeg hedder Niels Kliim. Jeg er hovedmanden bag siden PLAKATfar.dk, hvor vi hovedsaligt sælger billeder og plakater med motiver fra de steder, vi rejser ud og besøger. Med tiden er jeg også begyndt at beskrive de samme steder, som inspiration, for alle jer, der syntes det er spændende at læse med. Og det er med tiden gået hen og blevet til en lille rejseblog. Alle billeder og tekster er mine og må ikke gengives uden tilladelse. Du må dog meget gerne linke til mit indhold.