Billedvæg med Vilhelm Lundstrøm værker
Tillbaka till blogg

Vilhelm Lundstrøm – Fra Hverdagens Enkle Former til Store Mesterværker

plakatmagasinets logo
Skønheden ligger ikke i detaljerne. Den ligger i formen og balancen

Håndskitse af kvindekrop tegnet af Vilhelm Lauritsen

Vilhelm Lundstrøms værker er som en stille samtale med tiden. De bringer balance, farve og ro til dine vægge – og samtidig fortæller de historien om en kunstner, der brød grænser og skabte nyt.

Vil du hellere bare se, hvad vi har til salg, af Lundstrøms kunstplakater, så klik her.

En Barndom i Beskedenhed

Vilhelm Henry Lundstrøm blev født den 26. maj 1893 på Amager i København, hvor han voksede op i en beskeden arbejderfamilie. Hans far, Rasmus Lundstrøm, var håndværker, og moderen, Emma Sofie, passede hjemmet og børnene. Familien levede et simpelt, men kultiveret liv. De besøgte museer i København og lyttede til klassisk musik, hvilket blev en tidlig inspiration for Lundstrøms æstetiske sans.

Allerede som barn viste Vilhelm en stærk interesse for at tegne. Med blyant og papir begyndte han at gengive de landlige omgivelser på Amager, hvor de små detaljer i hverdagen fangede hans blik. Han fandt glæde i formerne – et stilleben af en kande, en appelsin i et vindue – motiver, som senere skulle blive hans signatur i kunsten.

Som 15-årig begyndte Lundstrøm i malerlære og fortsatte sin uddannelse på Teknisk Skole i København. Her fik han en solid håndværksmæssig baggrund, samtidig med at hans tegnefærdigheder imponerede underviserne. Men det var ikke nok. Hans ambitioner lå højere, og i 1913, som 20-årig, blev han optaget på Det Kongelige Danske Kunstakademi.

Kunstplakat med Vilhelm Lundstrøms Siddende Kvindelig Model fra 1950
Titel: SIDDENDE KVINDELIG MODEL
År: 1950
Køb den her

Kubismens Inspiration – Paris og Den Nye Kunst

Lundstrøms tid på Kunstakademiet var kort, for i 1915 forlod han akademiet uden at fuldføre sin uddannelse. Han havde en stærk trang til at finde sin egen stil og undgå de gamle traditioner. I 1919 rejste han til Paris, hvor han mødte tidens nye, revolutionerende strømning: kubismen.

I Paris blev han inspireret af kunstnere som Georges Braque, Pablo Picasso og Paul Cézanne. Det var her, han fandt sin kunstneriske stemme: en enkelhed i linjer og flader, der fjernede alt unødvendigt.

”Siddende Kvindelig Model 1950” er et værk, hvor Lundstrøms kubistiske inspiration er tydelig. Kvindens skikkelse er reduceret til rene former, men samtidig har værket en ro og harmoni, som kun Lundstrøm kunne skabe.

Kunstplakat med Vilhelm Lundstrøms Portræt af Emil Bønnelycke
Titel: PORTRÆT AF EMIL BØNNELYCKE
År: 1921
Kan købes her

Portrætter, der Fortæller en Historie

I 1920’erne begyndte Lundstrøm også at male de portrætter, der skulle blive en central del af hans værk. Han omgav sig med samtidens kunstnere, forfattere og bohemer, som ofte blev hans modeller. En af dem var digteren Emil Bønnelycke, en af tidens store modernister. I "Portræt af Emil Bønnelycke" ser vi Lundstrøms unikke evne til at forenkle uden at miste personligheden. Portrættet er både skarpt og poetisk – præcis som digterens egne ord.

Samtidig skabte Lundstrøm værker som "Portræt af Hanne", der fanger en kvinde med varme og nærvær, men i et forenklet formsprog. Hanne Wilhelm Hansen var ikke kun en model, men også Lundstrøms hustru og muse, en kvinde, hvis rolige udtryk og skarpe konturer blev et tilbagevendende motiv i hans værker. Hun blev en repræsentant for den menneskelige form, som Lundstrøm skildrede med en næsten skulpturel klarhed.

Men hvorfor denne fascination af forenklede portrætter? For Lundstrøm var mennesket en del af den samme harmoni, som han så i objekterne. Et ansigt kunne fortælles med lige så få elementer som en kande på et bord. Det handlede om at skære ind til benet – finde essensen.

Kunstplakat med Vilhelm Lundstrøms Portræt af Hanne
Titel: PORTRÆT AF HANNE
År: 1946
Køb den her
Vilhelm Lundstrøm maleri kunstplakater på en stuevæg over en sofa

Her kan du indsætte din tekst.

Hverdagsmotiver i Nyt Lys

Da Vilhelm Lundstrøm vendte tilbage fra Paris i 1920’erne, var han for alvor begyndt at finde sin stemme som kunstner. Han havde set, hvordan kubismen kunne forenkle verden og skabe en helt ny æstetik. Men han havde også fundet sin egen vinkel: skønheden i det almindelige.

I Danmark slog Lundstrøm sig ned blandt tidens modernister og begyndte at skabe sine ikoniske opstillinger. Hans værker blev mødt med både begejstring og modstand. Hverdagens objekter – en kande, en appelsin, et håndklæde – blev forvandlet til noget skulpturelt og næsten monumentalt. Kritikerne mente, det var for enkelt. Men Lundstrøm havde set noget, de ikke så:

”Skønheden ligger ikke i detaljerne. Den ligger i formen og balancen.”

Det er denne filosofi, der skinner igennem i værker som "Opstilling med Kande og Appelsin". Her står genstandene som en perfekt komposition, hvor intet er overflødigt. Det samme gælder "Vandkande Håndklæde og Krukker", hvor Lundstrøm næsten giver os en meditation over hverdagslivets æstetik.

For Lundstrøm var kunsten ikke kun forbeholdt store fortællinger. Den kunne lige så godt findes i det, vi ser hver dag – hvis vi blot kigger ordentligt efter.



Art poster with Vilhelm Lundstrøm Opstilling med kande og appelsin
Titel: OPSTILLING MED KANDE OG APPELSIN
År: 1932-33
Kan købes her


Art poster with Vilhelm Lundstrøms Opstilling med Vandkande Håndklæder og Krukker
Titel: VANDKANDE HÅNDKLÆDE OG KRUKKER
År: 1929
Kan købes her

Selvportrættet og Vejen Hjem

Lundstrøm var ikke en kunstner, der gjorde meget væsen af sig selv, men i "Selvportræt 1927" ser vi ham, som han ønskede at blive set: kompromisløs, fokuseret og moderne. Selvportrættet er både en erklæring og et stille statement. Han bruger de samme teknikker, som han anvendte på sine modeller og opstillinger, og skaber et billede, der er både råt og sofistikeret.

En særlig detalje i værket er hans højre arm, der er kun svagt optegnet med en pensel, som han dyppes i en palet, han holder i venstre hånd. Det skaber en næsten spøgelsesagtig fornemmelse, som om armen er i færd med at smelte sammen med maleriet selv. Måske var det Lundstrøms måde at antyde, at kunstneren og værket er uadskillelige – at hans identitet ikke kan eksistere uden kunsten.

Efter sine år i Frankrig vendte Lundstrøm hjem til Danmark med ny inspiration og selvtillid. Han blev en central figur i den danske kunstverden og en af hovedkræfterne i gruppen ”De Fire”, sammen med kollegerne Karl Larsen, Axel Salto og Svend Johansen. De delte en vision om at forny kunsten og bringe den tættere på det moderne liv.

I 1930’erne begyndte Lundstrøm at modtage bredere anerkendelse. Han blev en stilskaber og en inspirationskilde for en ny generation af kunstnere. Hans værker blev købt af museer og samlere, og han blev kendt som en kunstner, der formåede at balancere det almindelige med det ikoniske.

Art poster with Vilhelm Lundstrøm Self portrait 1927
Titel: SELVPORTRÆT
År: 1927
Kan købes her


Kunstplakat med Pierrot og Columbine af Vilhelm Lundstrøm
Titel: PIERROT OG COLUMBINE
År: 1920
Kan købes her
Tre berømte Vilhelm Lundstrøm Plakater hænger på en køkkenvæg

Er du interesseret i plakaterne så klik på billedet

Stue, soveværelse entré eller køkken Lundstrøms klassikere gør sig lige godt over alt

Fra Opstillinger til Modeller

I 1940’erne begyndte Lundstrøm at arbejde mere intenst med menneskefiguren. Værker som "Siddende Kvindelig Model 1940" og "Kvindelig Model 1930" viser hans interesse i kroppens former. Kvinderne i hans malerier er både skulpturelle og rolige, skabt med den samme enkelhed, som han brugte i sine opstillinger.

Det var ikke tilfældigt. Lundstrøm så menneskekroppen som en del af den samme universelle harmoni – en naturlig forlængelse af hans arbejde med opstillinger. Figuren blev en forenklet form, men samtidig bevarede den en følelse af liv og nærvær.

Hans "To Stående Modeller" er et eksempel på denne tilgang. To kvinder står side om side, men deres form er næsten grafisk. Linjerne er skarpe, farverne enkle, og resultatet er en følelse af balance og styrke.

Kunstplakat med Vilhelm Lundstrøms Kvindelig Model fra 1930
Titel: KVINDELIG MODEL
År: 1930
Kan købes her
Vilhelm Lundstrøms Siddende Kvindelig Model fra 1940
Titel: SIDDENDE KVINDELIG MODEL
År: 1940
Kan købes her
Kunstplakat med Vilhelm Lundstrøms To stående modeller
Titel: TO STÅENDE MODELLER
År: 1927
Kan købes her

En Kunstnerisk Arv, der Lever Videre

Vilhelm Lundstrøm døde i 1950, men hans kunst lever videre som en påmindelse om, at skønheden findes i det enkle. Hans opstillinger, portrætter og modeller er en hyldest til formens klarhed og farvens styrke.

Han brød med traditionerne, skabte sin egen stil og efterlod en arv, der stadig inspirerer os i dag. Når du vælger en Lundstrøm-plakat, bringer du ikke kun kunst ind i dit hjem – du bringer en del af en historie, der begyndte i et beskedent hjem på Amager og endte som en revolution i dansk kunst.

Oplev Vilhelm Lundstrøms univers i dag og lad hans tidløse æstetik finde plads i dit hjem.

Tillbaka till blogg
Jag heter Niels Kliim. Jag är huvudmannen bakom sajten PLAKATfar.dk där vi främst säljer bilder och posters med motiv från de platser vi reser och besöker. Med tiden har jag också börjat beskriva samma platser, som inspiration, för alla er som tyckte det var spännande att läsa med. Och det ingår tiden har gått och förvandlats till en liten reseblogg. Alla bilder och texter är mina och får inte reproduceras utan tillstånd. Du får dock gärna länka till mitt innehåll.